Geen hiërarchie in de klas...?? - Reisverslag uit Saint Louis, Verenigde Staten van Susanne Buuse - WaarBenJij.nu Geen hiërarchie in de klas...?? - Reisverslag uit Saint Louis, Verenigde Staten van Susanne Buuse - WaarBenJij.nu

Geen hiërarchie in de klas...??

Blijf op de hoogte en volg Susanne

24 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Saint Louis

Mijn eerste echte lesweek. De dag begint met een college van het vak Law and culture, het vak waarvoor ik teaching assistent moet zijn. Ik ben er om 9:55 uur, om 10 uur begint het college, maar er zit nog maar één meisje in de klas. Vanaf 10:00 uur beginnen studenten langzaam binnen te druppelen. Wat blijkt, alle lessen beginnen hier 10 minuten na het hele uur, omdat ze rekening houden met dat je van het ene gebouw naar het andere moet lopen…! Weten we dat ook weer. De klas zit erg vol, één meisje moet zelfs staan. Dat gaat nog veranderen: hier is het zo dat je de eerste twee weken nog mag wisselen van vak, je mag dus twee weken lang als het ware proeven. Veel van deze studenten zullen dan ook het vak uiteindelijk niet gaan volgen, dus met het aantal komt het vanzelf goed.

Dan komt Kendron binnen. Ze heeft een mooie nette jurk aan en een mooie ketting om, en draagt hoge hakken. Ik denk meteen aan het boekje wat ik heb gekregen op de introductiedag, waarin werd benadrukt dat er een Amerikaanse klassen weinig hiërarchie is, en studenten en professoren levendig met elkaar discussiëren, zonder enige afstand. Die gelijkheid voel ik nu niet echt. Dan stelt Kendron zich voor, als “professor Thomas”. Ik denk meteen: hoezo gelijkheid?! Ik denk dat ik in Nederland nog nooit een professor zich voor heb horen stellen als professor…! Kendron, pardon, professor Thomas, houdt een, het moet gezegd, energieke, gepassioneerde monoloog over de wet en hoe belangrijk het is om de wet en het wettelijk systeem als fenomeen te bestuderen. Tenslotte hebben wij mensen dat ook maar gewoon gemaakt. Ze vertelt dat we in dit vak gaan ontleden, wat is de wet nu precies, en hoe staat dat in verband met de cultuur waarin we leven?

De studenten schrijven mee, niemand stelt een vraag, ze zijn eigenlijk de hele les muisstil. Behalve als een grapje maakt, dan lachen ze daar natuurlijk om. In hoeverre is dat verplicht lachen, vraag ik me af… de hele tijd moet ik denken aan die zogenaamde gelijkwaardigheid. Dat is hier zeker niet het geval…

Kendron heeft gedurende het hele college haar XL Starbucks beter bij de hand. Soms pakte hem op, maar ze dringt er geen enkele keer uit. De Starbucks beker als status(verhogend) symbool, zullen we maar zeggen.

Opvallend is verder dat ze kort verteld waar je je kunt melden op de universiteit als je toegankelijkheidproblemen hebt als student, als je mentale gezondheid zorg nodig hebt, als je seksueel wordt lastig gevallen, of gediscrimineerd. Toch fijn om te weten…:-S

‘s Avonds komt Yolande aan, mijn huisgenootje voor de komende vier maanden. Voor de reis hebben we al een keer koffie gedronken, en dat klikte bijzonder goed. Ik ben dus blij dat ze er is. Samen met de Franse meiden wacht ik haar op beneden bij de deur. De Franse meiden hebben biertjes gekocht, die drinken we op bij ons om haar aankomst te vieren. Net als ik schrik Yolande van het enorme huis dat we hebben, en ligt ze helemaal in een deuk om al die ruimte.

  • 05 September 2015 - 15:57

    Janet:

    Hee suusie..
    Hoezo hierarchie door je titel te benoemen en er leuk uit te zien?
    Ik gebruik ook vaak mijn titel op mijn werk. En heel vaak zeggen mensen ook 'u' tegen hun ouders of opa en opa. En in belgie is het altijd 'u'. het is net wat je gewend bent, denk ik.
    en nog een leuke, die een collega van mij benoemde (zij heeft 10 jaar management gedaan, voordat ze weer terug trad in haar originele vak): vaak wordt hierarchie en afstand heel erg gevoeld van 'onder' naar 'boven'. terwijl dat andersom veel minder het geval is.
    Eentje om op te broeden. Jij als SPycholoog/bijna-antropoloog!.. leuk.

    offe: mag ik dat hier niet schrijven. Moet ik alleen maar etalage dingen zeggen? Owh.. LEUK LEUK LEUK!!!>
    COOl hoor.
    Ja echt wel hoor!!!.. :D :D :D :D

  • 05 September 2015 - 19:27

    Susanne Van Den Buuse:

    Nee juist leuk als je dit soort dingen ook zegt! Tja het is geen wetenschappelijk verantwoorde blog natuurlijk haha. Dit was gewoon mijn eerste gevoel, ook weer gebaseerd op vooroordelen natuurlijk, enzovoort. Dus je hebt een goed punt, zeker dat van die hierarchie van boven naar onder, dat is er 1 om over na te denken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Hoi allemaal, ik doe dit jaar mee aan een uitwisselingsprogramma van mijn universiteit samen met de Washington University in St Louis, Amerika, en de EHESS in Parijs. Dit is de website: https://pages.wustl.edu/transatlantic/anthropologies-institutions Onder het kopje Student Exchange Program kan je meer informatie over het programma vinden. Ik zal hier regelmatig verslag doen van mijn ervaringen en foto's plaatsen. Mijn bedoeling is om zo toegankelijk mogelijk te schrijven, zodat iedereen die geïnteresseerd is het kan volgen, inclusief mijn oma :-) dus ik zal jargon en onnodig Engels zoveel mogelijk vermijden. Ik spreek alles in omdat dat een stuk sneller gaat en jullie dus meer kunnn lezen, maar daardoor zullen jullie waarschijnlijk ook wat gekke fouten tegengekomen :-) Hopelijk is het leuk om te lezen allemaal. Veel plezier!

Actief sinds 18 Aug. 2015
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 5257

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2015 - 18 December 2015

St Louis

Landen bezocht: