Bourbon & barbecue - Reisverslag uit Saint Louis, Verenigde Staten van Susanne Buuse - WaarBenJij.nu Bourbon & barbecue - Reisverslag uit Saint Louis, Verenigde Staten van Susanne Buuse - WaarBenJij.nu

Bourbon & barbecue

Blijf op de hoogte en volg Susanne

28 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Saint Louis

Vandaag lekker gewerkt, in de bieb bij het raam, niet in mijn kantoor zonder ramen. Toch ook wel fijn. Ik denk dat ik mijn kantoor alleen maar gaan gebruiken als ik echt mezelf op moet sluiten om iets te schrijven en totale stilte wil. Fijn dat we in ieder geval een plek daarvoor hebben.

Na het werken is een gratis eten proeven op de campus. Leuk, al die welkomstactiviteiten :-) Yolande en ik hebben mekaar op eetgebied helemaal gevonden. Zij had net als ik enorm van eten en duikt op gratis eten af. We zijn nu al een leuk duo samen. Hoe vaak we nu al tegelijk geroepen hebben: “oooh, proeven! Ooh lekker! Ooh kijk ze hebben ook X!” De twee lokale specialiteiten staan ze hier buiten uit te delen: gooey butter cake en toasted ravioli. Die laatste is eigenlijk gewoon een kleine kaassoufflé, niet echt bijzonder. De gooey butter cake heb ik al een keer geproefd. Ik ben een enorme zoetekauw maar dit ging zelfs mij te ver. Het is een soort boterkoek die ze verpest hebben door er nog meer suiker bij te doen, zodat de boel kleverig wordt dan uit elkaar valt. Dat moeten lekker zijn. Deze is iets beter, maar het glazuur springt opnieuw van je tanden. We gooien het ding maar weg, helaas.

Want, vanavond gaan we gezellig uit eten met iedereen van het uitwisselingsprogramma, dus wij tweeën, de Franse meiden (Marie en Elsa), de Amerikaanse meiden (Natalia en Lauren), en ook Carolyn komt er nog twee jongens die ook eerder hebben deelgenomen. Een leuk clubje dus, ik verheug me er erg op. Vooral ook omdat we vandaag specialiteit nummer één uit deze streek gaan eten: barbecue! Dat is dan niet onze barbecue, Natalia heeft dat al een keer uitgelegd, hier barbecuen ze vlees de hele dag, laten we zeggen 12 uur lang, zodat het helemaal zacht wordt en uit elkaar valt. Hun variant op ze vlees dus, maar dan met krokante korst.

Op aanraden van Aaron, één van de jongens, eet ik pulled pork op een broodje. Het vlees is inderdaad fantastisch. Maar de bijgerechten mogen er ook zijn. Of ik Mac n Cheese wil proeven. Dat ken ik, Amerikanen hebben hun variant op pasta bedacht, en wel volgens hun “hoe kunnen we hier de meeste calorieën instoppen” principe. Wat krijg je dan: alleen maar macaroni met kaas. Ik ben dus nogal sceptisch, maar dan proevend het de kaas is enorm smaakvol, wel wat zout natuurlijk, maar ik vind het overheerlijk..! En dus gevaarlijk, ik ben blij dat ik het niet genomen heb. Wonder boven wonder kon je hier bonen en tomaatjes als bijgerecht bestellen, dat heb ik natuurlijk meteen gedaan. Helaas ik natuurlijk weer teveel, ik knal bijna uit elkaar. Het lekkere plaatselijke bier gaat er dan ook niet meer in. Dat had ik al voorzien, en daarom heb ik het lokale drankje bij de barbecue besteld, namelijk: whisky! Oftewel, Bourbon. Ik vraag verbaasd: drinken mensen dat hierbij de barbecue?? Ja, zegt iedereen, dat is de klassieke combinatie. En inderdaad, ik moet zeggen dat het erg lekker smaakt. Weer wat ontdekt.

Ik vergeet ook steeds dat het hier heel normaal is om je eten mee naar huis te nemen in een doos (niet een doggy bag, dat woord kennen ze hier niet gek genoeg! Ze noemen het box to go volgens mij). Ik moet dan ook in eerste instantie erg lachen als Natalia, een klein en tenger meisje, een enorm bord vlees en mac n cheese besteld. Maar uiteindelijk eet ze maar een kwart ervan op, en de rest gaat mee in een doos naar huis, voor de volgende dag. Wat makkelijk! Dat ga ik zeker ook hier doen. Dat voorkomt ook dat je jezelf volpropt omdat je zo graag je bord leeg wilt eten.

Na het eten gaan we nog even gezellig darten. Niet echt iets waar ik goed in ben, maar bij sommige worpen komt er ineens een onvermoed talent in mij naar boven! (Voor de dartliefhebbers: ze hebben hier trouwens een totaal andere telling dan bij ons. Beter gezegd, ze tellen niet. Je moet de drie singles gooien en vanaf dat moment krijg je punten als je die nog een keer raakt, net zolang tot de tegenstander er ook drie gegooid heeft. Dat doe je bij de 20 t/m de 15 en de bulls eye. En dan tel je punten op. Het resultaat is dat je redelijk snel doorheen gaat maar dan wel een half uur lang zitten pielen om die stomme bulls eye te gooien… Maar goed, wel handig dat je niet allemaal hoeft te rekenen).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Hoi allemaal, ik doe dit jaar mee aan een uitwisselingsprogramma van mijn universiteit samen met de Washington University in St Louis, Amerika, en de EHESS in Parijs. Dit is de website: https://pages.wustl.edu/transatlantic/anthropologies-institutions Onder het kopje Student Exchange Program kan je meer informatie over het programma vinden. Ik zal hier regelmatig verslag doen van mijn ervaringen en foto's plaatsen. Mijn bedoeling is om zo toegankelijk mogelijk te schrijven, zodat iedereen die geïnteresseerd is het kan volgen, inclusief mijn oma :-) dus ik zal jargon en onnodig Engels zoveel mogelijk vermijden. Ik spreek alles in omdat dat een stuk sneller gaat en jullie dus meer kunnn lezen, maar daardoor zullen jullie waarschijnlijk ook wat gekke fouten tegengekomen :-) Hopelijk is het leuk om te lezen allemaal. Veel plezier!

Actief sinds 18 Aug. 2015
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 5240

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2015 - 18 December 2015

St Louis

Landen bezocht: